Caroline Ligthart

Oud-studente proza Caroline Ligthart debuteerde in 2011 bij uitgeverij Nieuw Amsterdam met Russisch Water, een indringende roman over liefde, lust en een onontkoombare keuze.

Eerder publiceerde ze korte verhalen in Hollands Maandblad, De Brakke Hond en De Revisor. Sommige van deze verhalen werden bekroond met een prijs, zoals die van Het Belang van Limburg, en de Hendrik Prijs-prijs voor korte verhalen.

In een korenblauwe datsja aan de Russische Wolga genieten Gijs en Alma van een bevroren wereld. Hij is zijn baan kwijt, zij heeft vakantie. Alma wil koste wat kost zwanger worden, maar vreest dat ze onvruchtbaar is. Gijs heeft het gevoel dat zijn leven nog moet beginnen, maar durft geen keuzes te maken. Uiteindelijk verzint Gijs een bijzonder ritueel om Alma tegemoet te komen. Maar dan raakt hij meer kwijt dan hem lief is.

Russisch water gaat over keuzes en onvermogen. De keuze om wel of niet het leven in te stappen, ook al is dat met de liefde van je leven. De keuze om wel of geen kinderen te nemen. En de keuze voor jezelf of toch voor de ander. Maar wat je ook kiest, de gevolgen zijn levenslang. Met een scherpe antenne voor de vrouwelijke én mannelijke psyche legt de auteur een van de grootste dilemma’s van deze tijd bloot, in een even indringende als beklemmende stijl.