Paul Kroes

Cursist Paul Kroes debuteerde met de non-fictie roman De kwestie Vredenrust, een familiegeschiedenis die zich afspeelt in het Amsterdam West van de jaren vijftig van de vorige eeuw. In 2019 verscheen Onder broers.

De kwestie Vredenrust (2014) wordt uitgegeven door SU De Ronde tafel, Onder broers bij uitgeverij LP.
Paul volgde bij Schrijversvakschool Amsterdam diverse cursussen, waaronder de cursus proza, essay en verhalende non-fictie.

De kwestie Vredenrust: Op 3 februari 1955 belt een deurwaarder aan bij Boerderij Vrederust, aan Osdorperplein 260 in Amsterdam, toen nog een agrarisch gebied, met grazende koeien, slootjes en weilanden. Bewoonster Cornelia Kroes zet koffie voor hem. Een paar uur later staat ze in de stromende regen met haar man Gerard en hun zes kleine kinderen, hun belangrijkste huisraad haastig in valiezen gestopt. Ze zijn hun huis uit gezet. Er is geen onderkomen geregeld, ze waren totaal niet voorbereid op deze ramp. De kinderen worden her en der opgevangen door vrienden, familie en buren. Het gezin is ontwricht.

Het is in grote lijnen het verhaal van veel boeren aan de westkant van Amsterdam in die tijd. Grond was veel geld waard, de woningnood nijpend. Land werd door de gemeente in rap tempo onteigend met als doel er snel goedkope woningen op te bouwen. De rijke boer van wie de familie Kroes hun woonruimte huurden had de boerderij verkocht aan de gemeente. Begrijpelijk misschien, het zal een mooi bedrag zijn geweest, bovendien diende verkoop een hoger doel. Maar waarom was de familie Kroes niet voorbereid op de ontzetting? Waarom was er geen tijdelijk onderkomen voor ze geregeld? De familie Kroes stond niet in hoog aanzien bij hun verhuurder, een rijke boer. Zij waren zijn knechten, zo zag hij dat, vertelde zijn dochter jaren later aan Paul Kroes. De kwestie Vredenrust is daarmee meer dan een verhaal over de oprukkende stad en tegenstrijdige belangen. Het is een verhaal over klassenverschil, over het contrast tussen boeren en degene die ze voor hun knechten aanzien, tussen gemeentenotabelen en de gewone mensen. Problematiek uit de jaren vijftig die nog steeds verassend actueel aandoet.