Cato van Aa

Ze volgde de cursus roman bij Jan van Aken. In mei 2017 verscheen Fameuze dames, een verhaal over liefde, vriendschap en onafhankelijkheid. Binnenkort verschijnt de Engelse vertaling onder de titel This mad woman.

Fameuze dames schetst een prachtig tijdsbeeld van Londen en Amsterdam aan het eind van de achttiende eeuw. Het verhaal begint in 1797, wanneer de Amsterdamse uitgeefster Catharina Doll samen met haar dochter Caatje tussen het oorlogsgeweld door naar Londen afreist. Hun doel is via een ontmoeting met Mary Wollstonecraft de vertaalrechten te verwerven van A Vindication of the Rights of Woman, Wollstonecrafts beroemde pleidooi voor gelijke rechten voor vrouwen.

Weduwe Doll ziet in de vertaalrechten een mooi voorwendsel om de naar Londen verbannen dichter Willem Bilderdijk te ontmoeten voor wie ze een geheime liefde koestert. Ze geeft een groot deel van haar reisgeld uit aan jurken en pruiken om indruk op hem te maken en ze brengen samen een aangename tijd door in de feestelijke Vauxhall Gardens en op het prachtige Hampton Court Palace, waar de Nederlandse stadhouder Willem V in ballingschap verblijft.

Ingepalmd door Bilderdijks charmes besluit Catharina een dichtbundel van hem uit te geven waarvoor ze hem een riant voorschot geeft. Tot grote ontsteltenis van haar dochter, die Londen woedend verlaat.

Niet veel later keert Catharina terug naar Amsterdam om orde op zaken stellen bij haar uitgeverij. Er heerst werkeloosheid en armoede in de stad – het zijn de Bataafse jaren – en er zijn onverklaarbaar grote gaten geslagen in haar financiële reserves. Ze heeft dringend hulp nodig bij alle werkzaamheden, maar Caatje, op wie ze anders altijd een beroep op kon doen, mijdt elk contact met haar moeder. Ook de vriendschap van Catharina met Aagje Deken en Betje Wolff staat onder druk. De twee schrijfsters weigeren iets los te laten over het wel en wee van haar dochter.

Het water staat Catharina aan de lippen. Ze stuurt Willem Bilderdijk nogmaals een bedrag voor de dichtbundel, maar dan krijgt ze een paar akelige berichten en wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld. Zal het haar lukken om ondanks alle tegenslag de uitgeverij en daarmee zichzelf overeind te houden?