Kira Wuck

In 2009 studeerde dichteres Kira Wuck af in de richting poëzie. Met een verlegen stem maar met expressieve armbewegingen nam ze vanaf het podium in Perdu afscheid van onze school. Inmiddels won ze met haar debuutbundel ‘Finse meisjes’ (Podium 2012) de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2013, de Eline van Haaren-prijs 2013 en werd ze genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs 2013, de jaarlijkse prijs voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut.

Vanaf 2011 stond ze voortdurend in de schijnwerpers, onder andere als winnaar van het NK Poetry Slam en van de jaarfinale van Festina Lente. Hollands Maandblad kende haar een ruimhartige werkbeurs toe en twee van haar gedichten werden verkozen voor de top 100 van de Nationale Türingprijs. En wat zei de schrijfster zelf over deze eerste successen?: "Het is dus eindelijk van start gegaan."

Tussen haar vele optredens door, van het Boekenbal en Lowlands tot het WK Poetry Slam in Parijs, werkte ze in stilte aan haar bundel. Eind september 2012 verscheen haar debuut Finse Meisjes. 'De leukste mannen eten hun biefstuk rauw,' luidt een van de talloze krachtige beginregels van de bundel Finse meisjes (uitgeverij Podium), om te vervolgen met: 'dat weet zelfs een vegetariër'. Ineens was ze er. Kira Wuck, een dichteres met een zeer eigen, verfrissende en absurdistische stem. In 2016 verscheen de verhalenbundel Noodlanding, haar prozadebuut. Begin 2018 verschijnt haar langverwachte nieuwe bundel De zee heeft honger; over de anonimiteit van de stad, het verlangen om daaraan te ontsnappen en de verlokking van de zee.

Quotes uit de pers

'een bundel met prachtige overtuigende zinnen, die je keer op keer wilt herhalen om ze langzaam tot je door te laten dringen' Erik Jan Harmens:

'Sterke gedichten.' Menno Wigman

'Soms gebeurt het dat regels uit een gedicht weer "aankloppen" terwijl de dichtbundel al in de kast staat: Kira Wuck schrijft zulke regels.' Wim Brands

www.kirawuck.nl