Hilda Schalck

Bij uitgeverij De Geus verscheen Duizendkind, de debuutroman van oud-prozastudente Hilda Schalck. Duizendkind werd genomineerd voor de Boek.be prijs, en voor de Vrouw & Proza-debuutprijs 2013.

In 2013 volgde De grote droom van Leo Baekeland, Hilda's tweede roman, over de talentvolle en eigenzinnige Vlaamse chemicus die het bakeliet uitvond.

Duizendkind Je wordt gemakkelijk slachtoffer van je gedachten wanneer gedachten alles zijn wat je nog hebt. Elisabeth Deesse wordt getroffen door een beroerte en belandt in het ziekenhuis waar ze ook zal sterven. Ze verlangt naar de dood, maar tegelijkertijd wil ze verder leven voor haar kleindochter. Niet langer in staat te praten komen herinneringen in haar op, aan een hoogintelligent en gevoelig kind, dat van jongs af aan veel zag en te veel begreep.

Elisabeth groeit op bij haar moeder, een kunstenares die getroffen wordt door alle vreselijke dingen in de wereld en die in collages en schilderijen verwerkt. Elisabeths vader is afstandelijk en wordt steeds meer bezoeker dan lid van het gezin. Als talentvol maar miskend architect probeert Elisabeth haar weg in de wereld te vinden. Aan het einde van haar leven worstelt ze met de vraag: 'Had ik mijn leven anders moeten leven?'