Marieke Lucas Rijneveld

Oud-student Marieke Lucas Rijneveld won de C. Buddingh'-prijs 2016 voor het beste Nederlandstalige poëziedebuut van het jaar. Het Letterenfonds zegde Rijneveld een debutantenbeurs van 10.000 euro toe en de Volkskrant riep hem uit tot hét literaire talent van 2016. Marieke Lucas zoekt in Kalfsvlies (Atlas Contact 2015) de ruimte van een weiland of de zee - maar ook die van een flat of dodemanshoek. Alles krijgt de breedte van zijn dichterlijke blikveld, en zo krijgen de gewoonste dingen de ongewoonste proporties. In 2018 verscheen De avond is ongemak, zijn romandebuut dat in 2020 de International Booker Prize 2020 won. Hij is de eerste Nederlandse auteur die deze eer ten deel viel.

"Het is een enorme eer om deze prijs te ontvangen, ik kan niet anders zeggen dan dat ik zo trots ben als een koe met zeven uiers", luidt de reactie van Rijneveld.

De International Booker Prize, die met een geldbedrag van 50.000 pond (57.000 euro) gepaard gaat, gaat jaarlijks naar een vertaalde roman die in het Verenigd Koninkrijk en Ierland is verschenen. Rijnevelds boek werd aan 21 landen verkocht en verschijnt in het Engels onder de titel The Discomfort of Evening. De auteur won de prijs samen met vertaler Michele Hutchison.

Niet lang na het winnen van deze prijs lag al haar zijn roman in de schappen: Mijn lieve gunsteling (Atlas Contact 2020), die op de longlist van de Libris Literatuurprijs stond. In 2022 verscheen zijn nieuwe dichtbundel Komijnsplitserts. In dat jaar schreef Rijneveld ook het boekenweekessay voor de Boekenweek, Het warmtefort

omdat ze mensen heeft gekend die geen stofwolk
veroorzaken maar eruit bestaan

De grote thema's zijn aanwezig in de kleine woorden, en de beeldenrijkdom waarmee fantasie en werkelijkheid elkaar raken zorgt dat haar gedichten niet zijn te vangen. Wat grappig is wordt tragisch, wat stilstaat begint te bewegen, wat onzichtbaar is valt je onverhoeds aan. Dingen, dieren of mensen zijn soms ver weg of ze staan juist dichtbij, een soort kringloop van de weide blik.
De poëzie van Rijneveld is aards en gegrond maar haar stijl laat altijd de mogelijkheid open dat je iets heel anders hebt gelezen dan je dacht. Kalfsvlies is een avontuur.

Bron: Atlas Contact

Marieke is ook redacteur van literair tijdschrijft De Revisor. Lees hier een stuk van docent Erik Lindner in dit tijdschrift over Kalfsvlies. En hier een interview van oud-student Luuk Imhann met Marieke op de site van Meander.

In 2018 verscheen De avond is ongemak, het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen. Het is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit, geloof en de smerigheid van het bestaan. Lees hier een fragment.