Silvia Toebak

Silvia Toebak debuteerde in april 2013 met de roman Een zomer met Kim Bokaviet (uitgeverij Nieuw Amsterdam), een tragikomische en bij vlagen hilarische roman over het verwarrende menselijk verkeer. In 2014 verscheen haar tweede: De uitburgering van Friedjof Madsen

Volgens haar redacteur schrijft Silvia Toebak trefzeker, naturel, geestig, herkenbaar en ontroerend en zet met Kim Bokaviet een hoofdpersoon neer die veel langer dan één zomer beklijft.

Kim Bokaviet woont in de Baarsjes, in Amsterdam-West. De tijd op haar werk bij Bureau Gehandicaptenvoorzieningen brengt ze door met het drinken van cappuccino’s (per drie), in de weekenden bekijkt ze de geveltuintjes in de buurt en haalt ze eten bij de snackbar aan de overkant. Af en toe doet ze haar voordeur open en dicht, zodat het lijkt alsof haar bezoek vertrekt. Er moet iets gebeuren. Dan krijgt Kim een nieuwe buurvrouw. Het enige wat Kim bevalt aan Hélène is haar vriend, Felix. Hij is voor Kim gemaakt, dat voelt ze meteen. Vanaf dat moment zet ze alles op alles om Felix te veroveren.

Na tien jaar met wisselend succes als ambtenaar te hebben gewerkt, besloot Silvia Toebak (1970) zich vanaf 2009 fulltime op het schrijven te storten en schreef zich in bij Schrijversvakschool Amsterdam. Ze schreef columns, artikelen en verhalen. Een zomer met Kim Bokaviet is haar eerste roman.

Net voor haar afstuderen op 28 juni 2014, presenteerde Nieuw Amsterdam Silvia Toebaks tweede roman: De uitburgering van Friedjof Madsen. Een boek dat laat zien dat er maar een dun lijntje zit tussen ‘gek’ en ‘niet gek’, een humoristische aanklacht tegen de consumptiemaatschappij.

Ze schreef de roman als afstudeerproject onder begeleiding van Anton Valens.