Harry & Sieny - Overleven in verzet en liefde - Esther Shaya

Esther Shaya

Van Esther Shaya verscheen in 2018 de dubbelbiografie Harry & Sieny - Overleven in verzet en liefde uitgegeven door Gibbon Uitgeefmaatschappij. Eerder verschenen er verhalen van haar hand bij dezelfde uitgever in de boekenserie Joodse Huizen.

Harry Cohen en Sieny Kattenburg leren elkaar kennen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij werkt voor de Joodse Raad, zij is kinderverzorgster in de crèche, de kinderopvang tegenover de Hollandsche Schouwburg. Op 28 juni 1943, middenin de chaotische omstandigheden van razzia's en illegaliteit – letterlijk tussen het redden van joodse kinderen door – trouwen ze, tijdens de lunchpauze. Toestemming daarvoor krijgt de minderjarige Sieny per post vanuit Westerbork, waar haar ouders wachten op transport.

Met haar geweldige inlevingsvermogen en steunend op honderden uren research en interviews schreef Esther Shaya een schitterend en ontroerend portret van deze bescheiden helden. Na de oorlog stichtten Harry en Sieny een gezin, verhuisden daarmee naar New York en Mexico en streken uiteindelijk neer in Buitenveldert. Humor, heimwee, rouw en relativeringsvermogen strijden om voorrang in deze dubbelbiografie die een hele eeuw omspant.

Esther Shaya volgde twee cursussen bij de Schrijversvakschool; kort verhaal in 2014 en verhalende non-fictie in 2016. Het verhaal dat ze tijdens de cursus kort verhaal schreef werd gepubliceerd in het eerste deel van de boekenserie Joodse Huizen. Sindsdien is ze als inhoudelijk redacteur betrokken bij de samenstelling van de serie en heeft ze meerdere korte verhalen bijgedragen.
Het vierde deel van de serie werd in 2018 genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs.