Niemand keek omhoog - Evelien Vos

Evelien Vos

Oud-studente Evelien Vos debuteert met de roman Niemand keek omhoog (Van Oorschot, 2019)

'Wat een mooie, tastende directheid en wat maakt Vos met haar lichte stijl veel veelbetekenend.' Thomas Verbogt.

Lucy had succesvol kunnen worden, maar is dat niet. Ze bezoekt elke zaterdag met tegenzin haar opa, haar ouders vinden dat ze haar tijd verspilt en ze heeft wat rommelige affaires. In een poging haar leven de wending te geven waarnaar ze verlangt, verhuist ze naar Madrid. Daar blijkt dat ze minder invloed heeft op haar leven dan ze altijd dacht.
Evelien Vos kijkt op een prachtige manier net naast de dingen en schetst in korte scènes gebeurtenissen waarin humor en droefheid bijna hetzelfde lijken. Niemand keek omhoog is een roman over verwachtingen, het verlangen naar verbinding, perfectionisme en pogingen om onafhankelijk te zijn.

Lees de recensie van Rob Schouten in Trouw, en een fragment in de Boekenkrant.

Evelien Vos (1987) publiceerde eerder de verhalenbundel Zeer korte liefdes bij AfdH Uitgevers. Ze werd tweede bij de A.L. Snijdersprijs met het verhaal Staal.