Leeslab

Schrijven is lezen en kijken
Hoe deed Tsjechov het? En Kousbroek, Munro, Rijneveld, Uphoff? Inzicht in het werk van een andere schrijver biedt een helderder blik op dat van jezelf. Om vertrouwd te raken met de traditie van de verschillende genres organiseert de Schrijversvakschool per studiejaar 10 bijeenkomsten op donderdagavonden of zaterdagen overdag.

Download hier het gehele programma 2023-2024.

Informatie voor niet-studenten
Waren de Leeslabs voorheen alleen toegankelijk voor studenten, tegenwoordig mag iedereen die dat wil de labs die aangeboden worden per zoom volgen. Bij de labs op de Herengracht is er beperkt plek. Je mag altijd vragen of er plek voor je is, maar in geval van overintekening gaan studenten van de vakopleiding voor.

Wil je als niet-student Leeslabs die per zoom gegeven worden bijwonen, stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je krijgt dan vlak voor aanvang per mail een link toegestuurd.

Informatie voor studenten
In de Leeslabs maken proza-, poëzie- en essaystudenten intensief kennis met de literaire canon. Het Leeslab toneel confronteert de studenten met de praktijk van theater.

Je mag er zo vaak en zo veel heengaan als je wil, maar in ieder geval is het de bedoeling dat je vier Leeslabs per studiejaar bijwoont. Waar studenten zich vroeger voor een heel jaar opgaven én voor één genre, mag je nu vrijelijk kiezen wat en hoeveel je volgt. Zo kun je bijvoorbeeld vier keer een bijeenkomst bijwonen van elke keer een ander genre. Altijd bereid je je voor door de in het programma genoemde boeken, bundels of toneelstukken te lezen. Wil je naar een Leeslab op locatie (Herengracht 274) geef je dan ruim van tevoren hiervoor op. Er is beperkt plek.

Voor studenten tot en met het derde jaar zijn de Leeslabs verplicht; aanwezigheid en getoonde belangstelling kan van doorslaggevende betekenis blijken tijdens de beoordelingsvergaderingen. Vierdejaarsstudenten, afgestudeerden en docenten zijn ook welkom.

De Leeslabs in het komend schooljaar worden per zoom of op Herengracht 274 gegeven. Voor de labs per zoom hoef je je niet op te geven, voor die op de Herengracht wel.

De data voor studiejaar 2023-2024:

1) zaterdagochtend 21 oktober van 10.30 tot 13:00 uur - poëzie en toneel, Herengracht 274
2) donderdagavond 9 november van 19:00 uur tot 21:30 - roman en essay, per zoom
3) maandagavond 18 december van 19.00 - 21.30 uur -  kort verhaal, per zoom
4) donderdagavond 21 december van 19.00 - 21.30 uur - roman en poëzie, per zoom
5) donderdagavond 11 januari van 19.00 - 21.30 uur - roman, essay en toneel, per zoom
6) zaterdagochtend 13 januari van 10.30 - 13:00 uur - kort verhaal en poëzie, Herengracht 274
7) donderdagavond 28 maart van 19.00 - 21.30 uur - kort verhaal en poëzie, per zoom
8) woensdagavond 3 april van 19.00 - 21.30 uur - roman, essay en toneel, Herengracht 274
9) donderdagavond 23 mei van 19.00 - 21.30 uur - kort verhaal en essay, Herengracht 274
10) zaterdagochtend 15 juni van 10.30 - 13:00 uur - roman en poëzie, Herengracht 274