Margo Hoogenberk

Limnisa organiseert schrijfretraites aan de Griekse kust. Elk jaar organiseren zij een verhalenwedstrijd. Derdejaars student proza Margo Hoogenberk won hem in de zomer van 2018 met haar verhaal Knipseldochter.

Uit het juryrapport: Op de eerste plaats staat Knipseldochter van Margo Hoogenberk. Scherpe observaties, subtiele humor en trefzekere zinnen: die kenmerken dit verhaal. Het thema, onze zoektocht naar verbinding, onze moeizame omgang met verlies, is universeel, en past toch precies binnen de omvang van dit verhaal. De schrijver heeft de juiste uitsnede gemaakt: aan de hand van een knipselmap met interviews denkt een moeder op de vijftigste verjaardag van haar succesvolle dochter aan hoe het nu is en hoe het vroeger was. Ook fijn: de zorgvuldige lay out.

In 2021 won Margo Hoogenberk de Mensje van Keulen schrijfwedstrijd, ter gelegenheid van haar 75e verjaardag en 50 jaar schrijverschap, georganiseerd door Atlas Contact in samenwerking met Hebban. Deelnemers mochten een kort verhaal met daarin een kat of ander aardig huisdier insturen en een jury bestaande uit Mensje van Keulen, Arno Koek, Jan Peter Prenger, Ronnie Terpstra en Marijn Hogenkamp beoordeelde de inzendingen. In totaal stuurden maar liefst 220 deelnemers ruim 270 verhalen in.