Ivo Bonthuis

Ivo Bonthuis studeerde proza aan Schrijversvakschool Amsterdam. Zijn eerste gepubliceerde verhalen verschenen in Hollands Maandblad. In 2008 kende de redactie hem hiervoor de Hollands Maandblad Schrijversbeurs toe. In hetzelfde jaar verscheen zijn eerste roman

Elke dag in dienst van jou bij uitgeverij Nieuw Amsterdam en in 2013 volgde een tweede, Niets en niemand. In november 2013 werd hem een van de drie C.C.S. Crone Stipendia toegekend.

Deze aanmoedigingsprijs, ingesteld door de Gemeente Utrecht, wordt om het jaar toegekend aan veelbelovende Utrechtse schrijvers. De jury loofde het korte verhaal ‘Wees niet bang’, dat hij instuurde voor het stipendium, wegens ‘het intrigerende vertelperspectief, de boeiende verhaallijn en zijn beloftevolle stijl’.

Niets en Niemand
Op het vliegveld in Parijs wacht Laura Innes tot er weer gevlogen zal worden. Beeldschermen tonen de brokstukken van het vliegtuig dat ze net heeft gemist. Het is de vraag of ze vanavond nog thuis zal komen. Het is de vraag of ze dat werkelijk wil. De familie Innes deed nooit aan 'thuis'. Laura, Maxime en hun zoon Steven woonden overal en nergens, waren niemand verantwoording schuldig behalve elkaar.

Ze zouden een leven lang in vrijheid schoonheid scheppen, en dat leek nog te gaan lukken ook. Totdat ze zich vestigden in Nederland. Waar uitzendwerk de familie ontwrichtte. Waar hun eigen wetten niets waard bleken te zijn. In de vertrekterminal ontvangt Laura haar doodsbericht. En ineens is alles weer mogelijk.

Ivo Bonthuis (1976) studeerde muziekwetenschap, maakte jarenlang theater en werkte onder andere in de zorg.