Het houten bestek - Tessa IJzermans

Tessa IJzermans

Oud-cursiste roman Tessa IJzermans debuteerde met de roman Het houten bestek (uitgeverij De Geus 2018).

Wanneer de vijfjarige Mathilde ontdekt dat haar vrolijke vader, Mart, in de oorlog veel leed gekend heeft, is dat een schok. Dat er niet over gesproken mag worden stelt haar voor raadsels. Ze is eerstejaars op de kunstacademie als haar vader instort. Zijn zwijgende aanwezigheid drukt zwaar op het gezin. Als Mart zich gedwongen ziet een verzetsuitkering aan te vragen wordt hij getoetst door een psychiater. Daar praat hij voor het eerst over zijn indringende ervaringen als dwangarbeider. Op hetzelfde moment leest Mathilde het geheime schrift waarin haar vader zijn barre vlucht naar Nederland beschrijft. Langzaam wordt duidelijk wat er is gebeurd. Dat haar vader de oorlog zag als leerschool sterkt Mathilde in het voeren van haar eigen strijd.

Tessa IJzermans is, samen met Cobi van Baars en Chris Polanen, de derde debutant uit een en dezelfde cursusgroep roman van docent Graa Boomsma.