Chris Polanen

Hij volgde de cursus roman bij Graa Boomsma en debuteerde bij uitgeverij Lebowski met Waterjager (2017), een apocalyptische roman over de zoektocht naar een thuis.

Paramaribo, ergens in de nabije toekomst. Na een dijkdoorbraak is de stad onder water komen te staan. De bewoners zijn weggetrokken: alleen de goudzoekers, prostituees en criminelen zijn gebleven. De stad wordt geregeerd door eigen wetten, met in het middelpunt Jean Christoph, die met harde hand de orde probeert te handhaven. Dan verschijnt zijn broer Joshua in de stad. Twintig jaar eerder vertrok hij met zijn moeder naar Nederland, op de vlucht voor het water. Hij heeft nooit kunnen aarden in het koude land en probeert na de dood van zijn moeder een nieuw thuis te vinden. Joshua wordt ondergedompeld in een chaotische samenleving waarin het recht van de sterkste geldt. Hij maakt kennis met flamboyante figuren als de adembenemende Aparecida, de flegmatieke schipper Ralph en de gewelddadige tweelingbroers Roy en Ray. Ambrose, een overleden jongen die in hun dromen verschijnt, doet verontrustende voorspellingen die telkens uit lijken te komen. Als de situatie in de stad steeds grimmiger wordt, verandert Joshua’s concrete zoektocht naar een thuis in een spirituele zoektocht naar de zin van het leven.

In Waterjager schept Chris een exotische, droomachtige wereld en neemt hij de lezer mee in een wervelend verhaal over broederliefde, ontheemding en heimwee.

'Een boek om in één lange adrenalinestoot uit te lezen’ ****

Hebban

Lees hier het artikel in het Parool.