De poolster

Anna Chojnacka

Anna Chojnacka volgde de cursus romanschrijven aan Schrijversvakschool Amsterdam. Twee jaar na de lessen van Graa Boomsma, in 2013, verscheen haar debuutroman bij Luitingh en Sijthoff: De Poolster.

De Poolster draait om de Poolse Ida die op haar tiende, vlak voor de val van de Muur, met haar moeder naar Nederland verhuist. In een snel veranderend Europa met plotseling opgeheven grenzen, moet ook Ida’s geboorteland in een sneltreinvaart de overgang naar het kapitalisme maken. Ondertussen valt in Nederland, tot Ida’s woede en verdriet, haar moeder langzaam ten prooi aan een ongrijpbare vorm van waanzin.Deze nieuwe werkelijkheid dwingt Ida in rap tempo zelfstandig te worden. Met vallen en opstaan weet ze zich een weg te banen naar een volwaardig bestaan. Ida’s zoektocht naar de persoon die ze graag zou willen zijn verandert haar kijk op de wereld drastisch en dat stelt haar uiteindelijk in staat gelukkig te worden, want soms moet je een wereld achterlaten om een nieuwe in te kunnen stappen.

Anna Chojnacka is directeur en oprichter van de 1%CLUB, een organisatie die armoede bestrijdt door mensen te stimuleren één procent van hun tijd, geld en energie in te zetten. De 1%CLUB wil met behulp van crowdfunding mensen met slimme ideeën in ontwikkelingslanden verbinden met mensen, geld en kennis over de hele wereld om de zelfredzaamheid van individuen te stimuleren en de levensstandaard te verhogen.

Daarnaast zit Chojnacka in de door Ruud Lubbers opgerichte denktank Worldconnectors waarin prominente en betrokken Nederlanders zich inzetten voor een duurzame, rechtvaardige en vreedzame wereld.