André Verkaik

Oud-cursist André Verkaik debuteerde in 2013 met de literaire thriller Dat Rode Spul. Dat Rode Spul is een explosief debuut dat je van het begin tot aan het einde in spanning houdt, aldus uitgeverij Calbona.

De proloog begint met een perfect uitgevoerde terroristische aanslag op het Vredespaleis in Den Haag. Erwin de Boer en Henk Verhagen zijn er niet alleen getuigen van, maar volgens een van hen, ook verantwoordelijk voor.

In flashback wordt hierna verteld hoe ze elkaar hebben ontmoet en hoe het zo heeft kunnen lopen.

Het begint met het geanimeerde relaas over doodgewone Nederlanders op vakantie. Dat alles niet is zoals men denkt, ontdekken Erwin en Henk met hun gezinnen in Kroatië. Erwin is een gesjeesde docent geschiedenis die op Schiphol werkt bij de passagiersafhandeling. Hij is getrouwd met Loes die als laborante werkt. Henk is geoloog en getrouwd met Dijana, die hij tijdens zijn werkzaamheden in het voormalige Joegoslavië heeft leren kennen.

Na een chaotische start van de vakantie, welke de twee gezinnen bij elkaar brengt, raakt Erwin in de problemen. Als hij iets te enthousiast ingaat op de hartelijkheid van de lokale bevolking, komt hij in de cel terecht op beschuldiging van onder andere aanranding van een zestienjarig meisje. Zijn relatie met Loes dreigt daardoor op de klippen te lopen. Henk spant zich in voor de vrijlating van zijn campingbuurman, omdat deze eerder, bij een uitje, zijn zoontje van de verdrinkingsdood heeft gered.

Met wat netwerken weet Henk voor Erwin op de Balkan een heldenstatus te verwerven die hen in staat stelt Erwins proceskosten terug te verdienen en meer: Erwin krijgt het aanbod zijn reisavontuur in een tabloidboekje uit te geven.

Tijdens de tournee laat Henk steeds meer los over een gevoelig geheim dat hij al tien jaar met zich meedraagt, een skelet uit de kast van het oude Europa. Wat was de prijs die er betaald is voor de vrede waar wij de afgelopen achtenzestig jaar in hebben geleefd? En als vrijheid een illusie is, maar oorlog het alternatief, hoe kun je dan zelfs overwegen om te gaan klokkenluiden? Dit is het dilemma waar Henk Erwin bij betrekt.

Wie Dat Rode Spul leest krijgt een andere kijk op hoe je leeft, wat je zegt en wat je eet in Europa.

André volgde cursussen schrijftraining, proza, essay en roman bij Schrijversvakschool Amsterdam.