Frouke Arns

Tijdens een barre winternacht steekt de jonge Syrische vluchteling Nizar per fiets de grens over tussen Rusland en Noorwegen. Uitgeput en beroofd van geld en documenten belandt hij in de zorgzame handen van een oude Duitse vrouw, Helena, zelf een Heimatvertriebene, die een teruggetrokken leven leidt aan de rafelrand van Europa. Door de komst van Nizar breekt Helena’s eigen verdrongen verleden stukje bij beetje open en moet zij de keuzes die ze in haar leven maakte onder ogen zien. Oud-cursist Frouke Arns vervlecht een oud en nieuw vluchtverhaal tot een verbeeldingsvolle mozaïekroman over vluchten en thuiskomen.

De gelijktijdigheid der dingen (Arbeiderspers 2021) is een deels op eigen familiegeschiedenis geïnspireerde debuutroman. Een meeslepend geschreven, caleidoscopisch verhaal over oorlog en verdrijving, liefde, familiebanden en de genade van overgave.

Frouke Arns was stadsdichter van Nijmegen. Eerder werden de dichtbundels De Camembertmethode, Mensen die je misschien kent en Eigen terrein gepubliceerd. In 2020 volgde zij aan de Schrijversvakschool de cursus roman.