Docenten

Marije Langelaar - docent Schrijversvakschool

Marije Langelaar

Marije Langelaar (Goes, 1978) debuteerde in 2003 met haar eerste bundel De rivier als vlakte. Voor De schuur in ontving Langelaar de tweejaarlijkse Hugues C. Pernath-prijs, terwijl deze tweede bundel ook was genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs en de J.C. Bloemprijs. Haar derde bundel, Vonkt, verscheen in 2017, werd bekroond met de Jan Campert-prijs en de Awater Poëzieprijs en werd genomineerd voor de VSB Poëzieprijs en de Herman de Coninckprijs.
In 2020 debuteerde ze als romanschrijver met In het jaar van de rode os dat werd genomineerd voor de Bronzen Uil.

Langelaar brengt de natuurkrachten tussen mensen en tussen de mens en zijn omgeving onder woorden, en dat verloopt verre van idyllisch. In vitalistische, soms surrealistische gedichten raakt het sprookjesachtige aan het grimmige, de passie aan de dood.
De mystieke en erotische lading in Vonkt is uitermate krachtig. De dichter weet feilloos de weg door het wonderbaarlijke en twijfelachtige.

Bibliografie:

Poëzie
Vonkt, De Arbeiderspers, 2017
De schuur in, De Arbeiderspers, 2009
De rivier als vlakte, De Arbeiderspers, 2003

Proza
In het jaar van de rode os, De Arbeiderspers, Amsterdam, 2020

www.marijelangelaar.nl

(foto door Charlotte Koster)