Docenten

Elfie Tromp - docent Schrijversvakschool

Elfie Tromp

Elfie Tromp (1985) is schrijver, performer en presentator. Ze is stadsdichter van Rotterdam en maker in huis bij theater Walhalla en onderzoekt zij het protestlied anno 2022 in de werksessies en podcast Op de Barricade van het Hart.
CPNB kroonde haar zomerdichter van 2020. In oktober 2021 verscheen haar nieuwe roman Pieta, een meeslepende mozaiekvertelling over een stad onder druk. Underdog, haar tweede roman, is genomineerd voor de BNG Literatuurprijs en Diorapthe. Ze is druktemaker voor De Nieuws BV en regelmatig presentator voor radioprogramma VPRO Nooit Meer Slapen. Daarnaast maakt ze muziektheater. Momenteel speelt ze de feministische punkcabaretshow Op de Barricade van het Hart.

Van 2013-2019 schreef ze wekelijks voor Metro en haar opiniestukken verschenen onder andere in Volkskrant, NRC, Guernica Mag en Elle. Haar columns zijn geëngageerd, spraakmakend en persoonlijk. Ze speelt met literaire stijlmiddelen en schudt graag op. Meer dan eens was Tromp's werk het middelpunt van kritiek. Zo riep Geert Wilders op dat zij 'gestopt moest worden'. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.

Foto: Geert Broertjes