Docenten

Tom Hofland - docent Schrijversvakschool

Tom Hofland

Tom Hofland (1990) woont in Rotterdam en is schrijver en podcastmaker voor o.a. de VPRO.

Na het verschijnen van zijn debuutroman Lyssa werd hij door de Volkskrant uitgeroepen tot hét literaire talent. Zijn tweede roman Vele Vreemde Vormen, werd direct na verschijning in 2019 genomineerd voor de BNG Literatuurprijs. In mei 2022 verscheen zijn derde roman, De Menseneter, die de de BNG Bank Literatuurprijs 2022 won.
Naast romans schrijft hij toneel en is hij radio- en podcastmaker. Columns en artikelen verschijnen o.a in De Volkskrant. Hij maakte voor de VPRO o.a. de populaire podcast De Blankenberge Tapes, die in 2020 werd genomineerd voor de Prix Europa. Sinds 2022 is hij één van de makers en co-hosts van de NTR wetenschapspodcast Atlas en hij staat samen met Pascal van Hulst aan het roer van audiocollectief Babylon.

foto: Milou van Hoof