Docenten

Josha Zwaan - docent Schrijversvakschool

Josha Zwaan

Josha Zwaan (1963) is andragoloog en sociaal pedagoog. Zij werkte jarenlang in de drugs- en jeugdhulpverlening en daarna als trainer en coach in het bedrijfsleven.

Schrijven deed zij sinds ze leerde schrijven. Naast school, studie, werk en gezinsleven, schreef ze verhalen, gedichten en beschouwingen, maar pas na de millenniumwisseling besloot zij van schrijven haar werk te maken.

In 2010 debuteerde zij met de roman Parnassia, die een bestseller werd en in 2011 vertaald is in het Duits. In 2013 volgde Zeevonk, in 2015 verscheen Dwaallicht en in 2018 Saturnusplein 3, allen romans over grote thema’s als gevolgen van oorlog en trauma, leven met angst en of depressie.

Over de impact van een nierziekte op haar zoon en haar familie schreef Josha Zwaan in 2016 haar eerste non-fictieboek: Zijspoor en in 2019 schreef zij Emma wil leven, eveneens verhalende non-fictie.

Artikelen en essays van haar hand werden gepubliceerd in Dagblad Trouw, Volkskrant Magazine en tijdschrift Volzin.

Josha Zwaan gaf van 2014 tot 2019 schrijftraining en proza aan de Schrijversacademie en coacht een groot aantal jonge en/of beginnende schrijvers.