Bio's

George Moormann - docent Schrijversvakschool

George Moormann

George Moormann (1958) is dichter, beeldend kunstenaar en boekenmaker. Vanaf 1989 is hij redacteur en uitgever van De Zingende Zaag.

In totaal zagen 37 thema-uitgaven het licht. Ze worden gekenmerkt door een gedurfde conceptuele vormgeving. In 1993 werd De Zingende Zaag genomineerd voor de Rotterdamse Designprijs. In 2004 werden drie uitgaven door het Plantin Genootschap te Antwerpen geselecteerd voor De Ongekroonde Jaren, een selectie uit de best verzorgde boeken 1996-2002.
Meerdere malen werden edities van De Zingende Zaag bekroond door de CPNB als een van de vijftig Best Verzorgde Boeken. In 2007 werd Verknipt en Verstript, de avonturen van Zaagje door het Stedelijk Museum Amsterdam verkozen tot een van de best verzorgde poëziebundels van 2006. Moormann's geesteskind De Zingende Zaag kent evenveel gezichten als afleveringen.

Voorts is Moormann verbonden als docent essay aan de Schrijversvakschool Amsterdam. Hij schreef onder meer in Tirade (uitgeverij Van Oorschot), het literaire tijdschrift waar Moormann zes jaar redacteur van was, over de relatie beeldende kunst en poëzie.
In opdracht van de provincies Groningen en Friesland realiseerde Moormann, samen met ontwerpbureau Thonik, het taalkunstproject De zondvloed is nakende! Het gedicht van veertig meter lang is aangebracht op de buitenwanden van de Prinses Margrietsluis te Lemmer en is wereldwijd het eerste ‘global warming monument’ dat ingaat op het versterkte broeikaseffect en de toenemende stijging van de zeespiegel.

www.georgemoormann.com

Meer docenten

{slider Deze docenten geven een of meer dezelfde vakken:}

Docent essay en verhalende non-fictie