Studiegids eerste jaar

Het basisjaar bestaat uit zeven modules: schrijftraining, de vijf vakken proza, poëzie, scenario, toneel en essay, en het Leeslab. De lessen schrijftraining worden verdeeld in twee blokken, één in het najaar en één in het voorjaar.
Als eerstejaars ben je verplicht alle schrijfmodules te volgen en je kunt alleen naar het tweede jaar indien je voor minstens vijf schrijfmodules een positieve beoordeling krijgt.
Bij de Leeslabs volstaat het bijwonen van minimaal vier bijeenkomsten voor het verkrijgen van een positieve beoordeling. Maar je mag ook meer Leeslabs bijwonen.
Komend schooljaar volg je de Leeslabs ofwel per Zoom, of op locatie op Herengracht 274 of Perdu. In de agenda of op de pagina Leeslab vind je meer informatie over de locaties. Voor de Leeslabs die per Zoom worden gegeven, ontvang je vanzelf een link. Je hoeft je hiervoor niet op te geven. Voor de Leeslabs op locatie geldt dat je je wel moet opgeven. Wil je meedoen aan een Leeslab op locatie, stuur dan ruim op tijd een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Voor schrijftraining krijg je in het eerste en tweede blok verschillende docenten. In de eindvergadering bepalen de vijf vakdocenten en je twee docenten schrijftraining of je schrijven zich voldoende heeft ontwikkeld om toegelaten te worden tot het tweede jaar. Doubleren is in het eerste jaar in principe niet mogelijk.

De tweede schrijftrainer houdt het eindgesprek en zal het advies van de docentenvergadering overbrengen. In dat gesprek ontvang je tevens een schriftelijke beoordeling van alle zes docenten. Ook wordt je vakkenkeuze van commentaar voorzien. Naar aanleiding daarvan kun je je vakkenkeuze nog per e-mail wijzigen tot 28 juni 2024.

In het voorjaar, op 6 april 2024, vindt de Eerstejaarssalon plaats, waarbij je op vrijwillige basis kunt voordragen uit eigen werk.

Rooster basisjaar
Data basisjaar