Simon de Schaker - Joyce van der Meijden

Joyce van der Meijden

Joyce volgde de cursus jeugdliteratuur bij Manon Sikkel. De jeugdroman Simon de SchakerAkelige Arnold (2018) is haar debuut en is uitgegeven door FC Klap,

Simon de Schaker – Akelige Arnold zet op een speelse en grappige manier de schaaksport op de kaart. Maar ook voor wie niets met schaken heeft, is dit eerste deel uit een reeks avontuurlijke en grappige jeugdboeken een feest om te lezen. Simon is een stoere, sportieve jongen van tien jaar met een droom. Later wil hij topsporter worden, maar geen spits bij Ajax, zoals zijn vader hoopt. Simon wil net zo’n goede schaker worden als zijn oom Arnold: Nederlands schaakkampioen maar een ontzettend arrogante man,die zijn neefje helemaal niets wil leren.

Tussen zijn voetbaltrainingen door speelt Simon op de schaakcomputer die hij van oma heeft gekregen. Het apparaat is zwaar verouderd en schudt de hele tijd, zodat ook zijn stukken verschuiven. Op een avond begrijpen Simon en zijn schaakvriendin Nikki eindelijk wat er gebeurt. De schaakcomputer verzet zijn stukken niet zomaar, maar doet briljante zetten. Wie heeft de computer geprogrammeerd? En waarom is zijn vader zo anti-schaak?

De serie Simon de Schaker-boeken past in de opkomst van de schaaksport, die ook bij de jeugd flink wordt gepromoot. Het is goed voor jonge hersenen, zorgt voor bewezen betere (school)prestaties en zelfs voor slimmere bewegingen op het sportveld. Nu al wordt op een kwart van alle scholen schaakles gegeven. Een percentage van het boek Simon de Schaker – Akelige Arnold komt ook direct ten goede aan het schoolschaken.

Lees de recensie

In het derde deel, Stiekem naar Charkassië (9+, uitgeverij Klap 2020), steelt (akelige) oom Arnold de geheime schaakcomputer van oma. Simon en zijn schaakvriendin Nikki gaan Arnold achterna, met hulp van oma’s beresterke vrienden Henk en Edje. Het bijzondere kwartet ontmoet onderweg oude schaakvrienden van oma: een dikke multimiljonair, een dunne acrobaat, een vreemde tuinkabouterverzamelaar en haar lieve vriendin Lise.
Maar zijn zij nog net zo te vertrouwen als vijftig jaar geleden? In de race om de schaakcomputer op te sporen, is niets zoals het lijkt…

Enkele reacties op deel 1 en 2 van Simon de Schaker:

‘Een heerlijk kinderboek, dat leest als een trein. Een aanrader voor schakers en niet-schakers’.
***** Chessity (grootste online schaakplatform)

‘Het boek heeft alles wat een mooi jeugdboek nodig heeft.’
***** Hebban.nl

‘Wat een spannend en vermakelijk verhaal.’