Docenten

Marijke Schermer - docent Schrijversvakschool

Marijke Schermer

Marijke Schermer (Amsterdam 1975) is roman- en toneelschrijver.  Ze schreef toneelteksten in opdracht – voor onder meer het Zuidelijk Toneel en Jakop Ahlbom – maar regisseerde de meeste van haar toneelstukken zelf, onder de vlag van Toneelgroep Alaska. Haar stukken werden in verschillende talen vertaald. In 2009 kreeg Schermer de Charlotte Köhlerprijs voor haar toneelwerk.

In 2013 verscheen haar debuutroman Mensen in de zon bij uitgeverij Van Oorschot, door Trouw uitgeroepen tot het beste debuut van 2013. In 2016 volgde de roman Noodweer, die zeer goed werd ontvangen en op de shortlist van de ECI literatuurprijs stond.

In 2019 verscheen haar roman Liefde, als dat het is, die op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2020 stond. Daarnaast werd Schermer genomineerd voor de Confituur Boekhandelsprijs 2020 en de Boekhandelsprijs 2020.

In juni 2021 verscheen Gods wegen in de serie Van Oorschot Terloops.