Docenten

Lidewijde Paris - docent Schrijversvakschool

Lidewijde Paris

Lidewijde Paris (1962) was boekverkoper, journalist en interviewer en werkte vijfentwintig jaar als redacteur en uitgever onder andere als uitgever van Querido, Ailantus en Nieuw Amsterdam.

Ze zocht twee jaar verhalen voor Vrij Nederland en had zes jaar een column over vertaalde literatuur op Opium radio. In 2016 werd Lidewijde journalist, schrijver en professioneel spreker. Naar aanleiding van haar boek Hoe lees ik? geeft ze Lees!workshops op scholen, in bibliotheken, boekwinkels, voor literaire genootschappen en festivals. Het boek was de start van De Lees!ambassade waarmee ze op een onderhoudende en toegankelijke manier het literaire lezen promoot.

Ze schreef twee literaire scheurkalenders en in 2018 verscheen haar tweede boek: Hoe lees ik korte verhalen? gevolgd door Een gedicht is ook maar een ding in 2021.

In 2023 won Lidewijde de Jan van Luxemburg Prijs, die de aandacht wil vestigen op mensen en organisaties die net als Jan van Luxemburg de liefde voor lezen weten te verspreiden.