Bio's

Robbert Welagen - docent Schrijversvakschool

Robbert Welagen

Robbert Welagen (1981) volgde de kunstacademie en studeerde kunstgeschiedenis. Hij debuteerde op 25-jarige leeftijd met de novelle Lipari (Selexyz Debuutprijs 2007).

In 2008 verscheen zijn tweede novelle Philippes middagen. In datzelfde jaar ontving hij het Charlotte Köhler Stipendium, een prijs voor veelbelovend schrijftalent. Zijn roman Verre vrienden verscheen in 2009, gevolgd door Porta Romana in 2011. Voor De Groene Amsterdammer schreef hij over beeldende kunst. In 2013 kwam zijn vijfde roman uit: Het verdwijnen van Robbert, die genomineerd werd voor de BNG Literatuurprijs 2013 en verscheen op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs. Zijn roman In goede handen (2015) is een verhaal over opbouwen en het verlangen naar aanwezigheid. Dit in tegenstelling tot zijn vorige roman Het verdwijnen van Robbert, die ging over afbouwen en afwezigheid. Antoinette (2019) werd zeer lovend ontvangen en vertaald in het Japans en het Spaans.

In 2021 verscheen zijn nieuwste roman Raam, sleutel, die genomineerd werd voor de longlist Libris Literatuurprijs 2022, shortlist Nederlandse Boekhandelsprijs 2022, shortlist Confituur Boekhandels Prijs 2022 en de longlist Boekenbon Literatuurprijs 2021.

Sinds 2009 is hij docent proza aan de Schrijversvakschool.

Foto: Tessa Posthuma de Boer

Meer docenten

{slider Deze docenten geven een of meer dezelfde vakken:}

Docent proza en essay