Schrijversvakschool

Bio's

Graa Boomsma - docent Schrijversvakschool

Graa Boomsma

Graa Boomsma is veelzijdig schrijver van onder andere romans en essays.
We noemen Laagland (longlist Libris Literatuurprijs 1999), Stadsvlucht, Maanvuur, Het tweede gezicht, Dubbelspoor (non-fictie), Achttien, Uit de school (columns) en De Multatuli’s van Amerika. Daarnaast is hij literair medewerker van De Groene Amsterdammer. In 2017 verscheen de biografie over de schrijver A. Alberts, Leven op de rand. In 2021 verscheen zijn biografie van Bert Schierbeek, Niemand is waterdicht. In dat jaar bezorgde hij ook de bundel vaarwel. achtergelaten gedichten van Lucebert. Hij kwam deze gedichten, die in de vergetelheid waren geraakt, op het spoor tijdens zijn onderzoek voor Niemand is waterdicht.

Ondanks het veeleisende schrijverschap vindt hij tijd om onze studenten en cursisten te begeleiden. Onder hen is hij geliefd én gevreesd: ‘Talent kan je niet leren, dat heb je of dat heb je niet. Maar alleen als je schrijftalent hebt, kun je schrijftechniek leren, daar is in principe elke schrijver in potentie toe in staat. En je moet iets te melden hebben. Wie niets te melden heeft, valt vanzelf af.'

'Derdejaars leg ik in no time om, niet omdat ik een sadist ben maar ze zijn vaak veel te pretentieus. Daarbij ben ik meedogenlozer voor degene die goed is. Daar zit de rek, de flexibiliteit. Het moeilijkste van schrijven is het hoe. Hoe vertel je het verhaal? Tijd, perspectief en contrastwerking? Dat kan vaak veel scherper.'

Een ander onmisbaar ingrediënt voor serieus schrijverschap vindt hij doorzettingsvermogen en zitvlees. 'De ideale student is gretig en kritisch, iemand die een eigen koers kan varen en kan integreren wat een ander zegt zonder dat het afdoet aan wat hij zelf wil. Iemand die grondig kan nadenken over zijn eigen tekst. Bij sommigen ben ik bewust passief, ik grijp alleen in als het nodig is.'

Hij waarschuwt daarbij graag voor te commercieel denken: ‘Er moet tegenwoordig rekening met de lezer worden gehouden. Maar hoe weten we eigenlijk wat die wil? Ik zie zelf veel liever een weerbarstige tekst die de lezer moet veroveren dan een gladde, gepolijste met pseudo-diepgang.’

Af en toe begeleidt Graa een vierdejaars bij het schrijven van een roman of verhalenbundel. In principe kan de student in kwestie ook al best aardig schrijven, anders had hij dat vierde jaar niet bereikt. Waarom zouden ze dat laatste jaar dan nog doen, als ze het toch al kunnen? ‘Als de schrijver in kwestie vast zit heeft hij de luxe om het in dertig sessies met iemand te bespreken. En dan bespreken we het ook. En soms weet ik dan niets te zeggen, want dan is het zo’n puinhoop dat ik er stil van word. Maar soms, ja soms, is het gewoon heel goed. Ook dan heb ik weinig te zeggen. Het meest zeg ik tegen de gevallen tussen die twee uitersten in.’

Foto: Tessa Posthuma de Boer

Meer docenten

{slider Deze docenten geven een of meer dezelfde vakken:}

Docent schrijftraining en proza

Docent proza

Docent essay en proza

Docent proza en schrijftraining

Docent proza

Docent essay en verhalende non-fictie

Docent proza

Docent proza

Docent proza en roman

Docent proza

Docent proza

Docent proza

Docent proza

Docent poëzie en proza

Docent proza en column

Docent proza, column en schrijftraining

Docent proza

Docent schrijftraining, column en proza

Docent proza

Docent essay + proza

Docent proza en roman

Docent roman

Docent essay, proza en schrijftraining

Docent proza en essay

Docent proza en essay

Docent proza en schrijftraining

Docent proza en schrijftraining

Docent proza en toneel

Docent proza en schrijftraining

Docent creative writing

Docent proza

{slider Alle docenten:}

{/sliders}

 

Vul een geldig e-mailadres in!
Vul uw voornaam in.
Vul uw achternaam in.
Ongeldige invoer

Realisatie website: WebLab42