Bio's

Sanneke van Hassel - docent Schrijversvakschool

Sanneke van Hassel

Sanneke van Hassel (Rotterdam, 1971) is vooral bekend om haar korte verhalen. Voor haar eerste verhalenbundels IJsregen (2005) en Witte veder (2007) kreeg ze de BNG Nieuwe Literatuurprijs. In 2010 verscheen haar roman Nest. Twee jaar later stelde ze samen met schrijfster Annelies Verbeke de internationale bloemlezing Naar de stad samen. Daarna volgden de verhalenbundels Ezels (2012) en Hier blijf ik (2014), met veertig korte verhalen geïnspireerd door een foto. Onderwijl won ze (2013) de Anna Blamanprijs voor haar bijdrage aan het literaire klimaat in Rotterdam. In 2017 is haar tweede roman Stille grond verschenen. In 2019 verscheen de verhalenbundel Nederzettingen, waarvan een aantal verhalen in het Engels werden vertaald als chapbook Shelter.

Voor het fotoboek OVER ALLES wat nergens op lijkt met fotograaf Sanne Donders schreef Sanneke van Hassel over Rotterdammers. Vanaf 2018 maakte ze met o.a. schrijver Manouk van Egmond en fotografen Folkert Koelewijn en Peter de Krom voor NRC de rubriek VRIJ. 1 2022 juli verscheen de laatste aflevering. Maar niet getreurd. Eind september verschijnt Vrij, wat Nederlanders doen als ze niet werken, een boek met een selectie van 52 bijzondere hobby’s.

Van Hassel werkt ook als dramaturg en schrijver voor theater, waaronder een aantal keer als dramaturg aan locatievoorstellingen in Groningse landschap met decorontwerper/regisseur Michiel Johannes Jansen en met actrice Anouk Driessen aan een editie van Amy Sharrocks (beeldend kunstenaar, Londen) aan Museum of Water in het Gemaal op Zuid (bij Theater Rotterdam). In 2018 maakte ze met Domestica Rotterdam Hans!, een muzikaal verhaal over vriendschap en verbondenheid in tijden van ziekte. Met schrijver Raoul de Jong schreef ze voor Theater Rotterdam de voorleesvoorstelling In Suriname (2019 en 2021) tjokvol fragmenten uit de Surinaamse literatuur. Ook maakt ze sinds 2020 deel uit van Fixdit, initiatief voor meer diversiteit in de letteren en het literaire veld.

Meer docenten

{slider Deze docenten geven een of meer dezelfde vakken:}

Docent proza en schrijftraining

Docent essay en verhalende non-fictie